ویژگی های یک آنتی ویروس مناسب

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در مورد استفاده از سرویس های مختلف بدانید این است که امنیت آنها چگونه تضمین خواهد شد. با توجه به اینکه مقوله امنیت روز به روز اهمیت بیشتری می یابد شما باید با آنتی ویروس ها آشنا باشید. در این بخش می خواهیم شما را با انواع آنتی ویروس ها آشنا کنیم و از مزیت های آن ها صحبت کنیم پس با ما همراه شوید.

آنتی ویروس چیست؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که آنتی ویروس چیست؟ آنتی ویروس در واقع به یک نرم افزار گفته می شود که مسئولیت پاکسازی و همچنین جلوگیری از ورود ویروس ها و عوامل مخرب را به کامپیوتر را بر عهده خواهد داشت. در واقع یک آنتی ویروس یک برنامه کامپیوتری است که برای مرور فایل ها و همچنین تشخیص و حذف ویروس ها و دیگر بدافزارها از آن ها استفاده می شود.

هسته مرکزی در آنتی ویروس در واقع موتور جست و جوی آن است. این موتور معمولا از الگوریتم های مختلفی در زمینه جست و جو های مختلف برای بررسی در لایه های مختلف استفاده خواهد شد. موتور جست و جو در این نوع نرم افزارها معمولا از این الگوریتم های مخصوص استفاده می کند که از شناسه های زیادی برای ردیابی فایل های آلوده و مخرب استفاده می کند. شناسه در واقع یک بخش از رشته های لایه های مختلف فایل ها را در بر خواهد داشت و مانند اثر انگشت برای هر ویروس یکتا خواهد بود.

یکی از مزیت های مختلف استفاده از آنتی ویروس ها این است که می توانید از گواهینامه های قانونی در این زمینه استفاده کنید و شرکت های سازنده نیز خود را موظف می کنند که از طریق به روز رسانی بانک شناسه ها شما را در مقابله با جدیدترین ویروس ها محافظت کند.

یکی دیگر از قابلیت هایی که بیشتر برنامه های آنتی ویروس دارد این است که موتورهای جست و جوی مختلفی دارد، توانایی شناسایی رفتارهای مشکوک فایل ها و همچنین ایجاد سطوح دسترسی برای برنامه های مختلف را خواهد داد. به این ترتیب گفته می شود که حتی اگر شناسه های ویروسی را مورد استفاده قرار دهید ممکن است که این اطلاعات در بانک اطلاعاتی آنتی ویروس موجود نباشد. موتور جست و جو در این بخش به صورت خودکار کار خواهد کرد و شما می توانید اگر رفتار مشکوکی دیده شد دقیقا آن را بررسی کنید و اخطار بگیرید.

این روزها اکثریت شرکت های سازنده آنتی ویروس، برای اینکه بتوانید راه حل های امنیتی را جامع تر بسازید. قابلیت های مختلف Firewall، آنتی اسپم و آنتی فیشینگ هم به نرم افزارهای خود اضافه کنید. رفتار آنتی ویروس های مختلف با ویروس ها معمولا توسط خود کاربر انتخاب خواهد شد. پیش فرض در این زمینه این است که شما بتوانید فایل آلوده را با از بین بردن کد مخرب استفاده کنید. در حالتی که کد، قابل جداسازی نباشد ممکن است که آنتی ویروس آن را پاک کنند و یا قرنطینه کنند.

در ادامه می خواهیم شما را با برخی از تکنیک های مختلفی که در بین آنتی ویروس ها رایج است برای تشخیص بدافزار ها به کار برده می شود به طور دقیق آشنا خواهیم کرد.

شناسه یا امضای ویروس

اغلب برنامه هایی که به عنوان آنتی ویروس مورد استفاده هستند در حال حاضر از این تکنیک استفاده می کنند. در این شیوه درایوهای حافظه ای مختلفی را با فایل ها، هدف پیدا کردن الگویی را خواهد داشت که نشان دهنده یک بدافزار است. این الگوها معمولا در فایل های مختلفی به نام فایل های امضا ذخیره خواهند شد. فایل های مذکور توسط تولیدکنندگان مختلف در این زمینه به روز رسانی خواهد شد تا بتوانند بیشترین تعداد ممکن از حمله های بدافزاری را شناسایی کنند.

در این شیوه زمانی که شما می خواهید از نرم افزارهای آنتی ویروس استفاده کنید باید یک فایل را مورد آزمایش قرار دهید. شما می توانید به یک دیکشنری ویروس که حاوی امضای ویروس های شناخته شده است مراجعه کنید. در صورتی که هر تکه از فایل شما یا یک ویروس شناخته شده باشد شما باید به طور کامل آن را پاک کنید و یا قرنطینه کنید. برنامه های دیگر به آن دسترسی نداشته باشید و همچنین از انتشار آن ها نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد. در برخی از موارد نیز امکان بازسازی در فایل های آلوده وجود دارد و ویروس از طریق فایل های اصلی انجام خواهد شد که در صورت امکان آنتی ویروس این کار را برای شما انجام خواهد داد.

مشکل اصلی که در این زمینه باید بدانید این است که آنتی ویروس ها نسبت به ویروس های جدید بسیار بیشتر از گذشته آسیب پذیر شده اند و حتی در برخی از موارد به صورت خنثی عمل خواهند کرد. در این روش بانک اطلاعاتی آنتی ویروس باید قبلا به روز رسانی شده باشد تا بتواند به مقابله و خنثی سازی بدافزارهای مختلف بپردازد. بدافزارهای جدیدی که در این زمینه شناسایی نشده اند و به فایل های امضا اضافه نشده اند نیز تشخیص داده نخواهند شد.

مسئله دیگری که باید به آن توجه کنید این است که افرادی که ویروس می نویسند در حال تلاش هستند تا یک قدم جلوتر از آنتی ویروس ها فعالیت کنند و این کار را از طریق نوشتن کدهای جدید انجام خواهد،داد. ویروس هایی که به آن ها چندریختی گفته می شود دارای یک مکانیزم دفاعی رمزگذاری شده هستند که باعث می شود آنتی ویروس ها به آسانی آن ها را شناسایی نکنند.

در این بخش روش های متنوعی وجود دارد که شما بتوانید رمزنگاری و بسته بندی بدافزارها را توسط آن ها انجام دهید. در این بخش روی تمامی رفتارهای مختلف نظارت خواهد شد و این تکنیک در واقع به شما کمک می کند که انواع مختلفی از این ویروس ها را شناسایی کنید.

رفتار ویروس در مقابله با آنتی ویروس

یک ویروس می تواند رفتارهای مختلفی را در مقابله با یک آنتی ویروس داشته باشد. به عنوان مثال در یک برنامه ممکن است که سعی در نوشتن داده بر روی یک برنامه باشد که قابلیت اجرا دارد. این رفتار به عنوان یک رفتار مشکوک شناسایی خواهد شد و به کاربر هم هشدار لازمه داده خواهد شد. سپس از او در مورد اینکه چه کاری را باید انجام دهد سوال می شود. به روش های تشخیص براساس رفتار جست و جوی اکتشافی گفته می شود چرا که سعی در شناسایی رفتارهای مشکوک و در نهایت سعی در شناسایی بدافزارها دارد. مهم ترین فایده ای که در این زمینه وجود دارد این است که شما تنها بر فایل های امضا شده تکیه نکنید و دیگر بخش ها را نیز در این زمینه مورد بررسی قرار دهید. البته این روش مشکلات بسیاری هم دارد که از جمله آنها می توان به کند بودن اشاره کرد. این روش همچنین نسبت به روش تشخیص امضا تعداد زیادی تشخیص های مثبت اشتباه و هشدارهای بی مورد هم دارد که موجب خستگی و سررفتن حوصله کاربران خواهد شد. همچنین در این روش در صورتی که یک حمله بدافزاری جدید هم ایجاد شود، ویژگی های مختلف نشان داده خواهد شد که پیش از این شناسایی نشده اند مگر این که سیستم شما کاملا به  روزرسانی شده باشد و ویژگی های مذکور به حافظه آن منتقل شده باشد.

ویژگی های یک آنتی ویروس خوب

در واقع می توان گفت زمانی شما می توانید از یک آنتی ویروس تحت عنوان آنتی ویروس خوب یاد کنید که دارای ویژگی های بسیاری در زمینه های امنیتی باشد. یکی از مهم ترین نکات در قدرت یک آنتی ویروس و همچنین کارایی های مربوط به آن موتور جست و جو است. بنابراین یک آنتی ویروس خوب الزاما باید دارای یک موتور جست و جوی قوی باشد که همچنین ترکیبی از موثرترین روش های تشخیصی برای بدافزارها نیز هست.

یک آنتی ویروس خوب همچنین باید از یک بانک اطلاعاتی قوی برخوردار باشد و به طور منظم از آن ها استفاده کند تا دیتابیس خود را بروزرسانی کند تا بتواند در برابر بدافزارهای جدید موثر واقع شود. البته شما به عنوان کاربر باید بتوانید امنیت را در این بخش تامین کنید و موظف هستید که از لایسنس های قانونی استفاده کنید تا به طور منظم آنتی ویروس خود را آپدیت و به روزرسانی کنید.

شما زمانی که یک آنتی ویروس را خریداری می کنید، باید یک آنتی اسپم، آنتی تورم، آنتی فیشینگ و آنتی تروجان و در نهایت هم یک فایروال مناسب داشته باشید. در حال حاضر اکثر کمپانی هایی که در این زمینه فعالیت می کنند آنتی ویروس های خود را به عنوان یک آنتی ایکس ارائه می دهند که ترکیبی از تمامی آن چیزی است که شما به آن نیاز دارید.

یک آنتی ویروس خوب همچنین باید سرعت اسکن بالایی داشته باشد که بتواند سیستم شما را در کوتاه ترین مدت زمان اسکن کند. تصور کنید هربار که لازم است شما از آنتی ویروس برای اسکن استفاده کنید مجبور باشید ساعت ها پشت سیستم خود بنشینید تا این کار انجام شود. کاملا طبیعی است که در این حال پس از چندین بار اسکن کردن دیگر خسته خواهید شد و این کار را انجام نمی دهید. همچنین شما باید از یک آنتی ویروس استفاده کنید که بار کاری پردازنده را تا حد معقولی مورد استفاده قرار دهد و آن را بی دلیل بالا نبرد. توان بالا در پاکسازی بدافزارها هم یکی از نکات مهم در این زمینه است. یکی از مهم ترین ویژگی ها در زمینه استفاده از آنتی ویروس این است که قدرت لازم برای حذف بدافزارها را داشته باشد و علاوه بر اینکه بدافزارهای نامناسب را تشخیص می دهد بتواند آن ها را حذف و پاکسازی هم بکند.

در صورت داشتن سوالات بیشتر می توانید از بخش تماس با ما سوالات خود را بپرسید.

برای خرید لایسنس نود 32 می توانید وارد صفحه اصلی شوید و یکی از محصولات ما را انتخاب و خرید کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *